Mån - Fre 09 - 17 Kundservice: 010-207 10 77

Returer

 

ÅNGERRÄTT

Vi erbjuder alla våra kunder 30 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. Detta innebär att du har rätt att exempelvis öppna förpackningen, titta närmare på och prova din vara och att du trots det kan lämna tillbaka den inom 30 dagar om du av någon anledning inte är nöjd. 

Vid retur gäller fri returfrakt, dvs. vi står för kostnaden för frakten av varan från dig tillbaka till oss.
Instruktioner vid utnyttjande av din ångerrätt:
- Om du vill returnera din vara är du välkommen att mejla oss på info@belysningsdesign.se och uppge ordernummer och vad du vill returnera, så förser vi dig med returformulär och returetikett.
- Vi ber dig att packa varan ordentligt, om möjligt i originalförpackningen samt ett skyddande transportemballage runt som är likvärdigt det som varan levererades i till dig, samt skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från att du meddelat oss att du vill returnera ditt köp. 
- Vissa större eller längre än produkter kan inte returneras via Postens utlämningsställen. Vid retur av dessa produkter vänligen kontakta kundtjänst. 
- Vi kommer att återbetala hela beloppet som du har betalat, inklusive eventuell fraktkostnad för leverens av varan till dig. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning för varan kommer vi dock att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Vi återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Detta gör du via Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. Vi frågor kring återbetalning via kontot eller kort kontaktar ni Klarna. 
Det finns även ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av.


REKLAMATIONER

Trots noggrann kvalitetskontroll av våra leverantörer och varje produkt så kan det ändå inträffa att produkter i enstaka fall är defekta. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år från att du tagit emot varan, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. När du tar emot din vara rekommenderar vi dig därför att alltid kontrollera varan och notera eventuella avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) på frakthandlingen/handskannern, vilket då ska signeras av dig och chaufför. Samma förfarande rekommenderas vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Om du tar emot en vara som det är något fel på ber vi dig att så snart som möjligt kontakta kundservice på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2. Ange då ordernummer samt en beskrivning av ditt ärende och skicka gärna med bilder på den defekta varan där felet tydligt framgår, för snabbare hantering. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet anses du alltid ha reklamerat felet inom skälig tid.
Vi kontaktar dig normalt inom några dagar efter att vi har mottagit ditt ärende. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan skickar du den till den adress som framgår på retursedeln som skickats till dig. Du kan få retursedel antingen via e-post för utskrift eller brevledes. Retursedeln tejpas fast på kartongen som lämnas in hos ditt postombud. Vi står självklart för returfrakten samt frakt för utskick av nya varor eller reservdelar vid reklamationer.


Vid reklamation står du som kund för transportrisken. Det innebär att du står för att försändelsen inte tar ytterligare skador vid transporten tillbaka till leverantören, så packa varan väl. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln till dess att du har fått information om att varan har kommit fram till oss.
När vi har mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi och/eller aktuell leverantör att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. Om vi bedömer att det inte rör sig om ett ursprungligt fel på varan kan vi komma att debitera dig för de undersökningskostnader och övriga kostnader som reklamationen har föranlett oss och/eller aktuell leverantör.


ÅTERBETALNING

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. För de betasätt som tillhandahålls via Klarna sker återbetalning av Klarna när vi har fått din vara i retur. För frågor om återbetalning, se Klarnas vid var tid gällande villkor https://www.klarna.com/se/villkor/ eller kontakta Klarna på www.klarna.se eller via telefon 08-120 120 10.