Mån - Fre 09 - 17 Kundservice: 08-510 620 10

Köpvillkor

Köpvillkor


Allmänt

Belysningsdesign är en del av E-Commerce Scandinavia AB med organisationsnummer 556794-6347. Företagets kontaktuppgifter är följande:

E-Commerce Scandinavia AB
Box 253, 511 23 Kinna                                                                                                              Telefon: 08-510 620 10
E-mail: info@belysningsdesign.se

Orderbekräftelse och Kvitto

När du gjort klart din beställning så e-postar vi dig ett kvitto samt inloggningsuppgifter till ett konto som vi skapar åt dig där du kan se din orderstatus och historik. Om du inte får någon e-post så kan det bero på att du angett fel e-postadress. Skicka då e-post till info@belysningsdesign.se eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Priser

I priserna ingår moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalsätt

Du har fler betalsätt att välja mellan vid köp hos oss, vänligen se nedan för ytterligare information:

Faktura

Handla nu och betala efter leverans. När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Fakturaavgift 0 kr
  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 60 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24.00%. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-043

Delbetalning

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto - betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12, 24 eller 36 månader. Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Kort – betala direkt i kassan

När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i de nordiska länderna. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om krypteringen under Teknisk information.

Vi samarbetar med DIBS för kortbetalningar. DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS

Frakt och Leveransavisering

Vi skickar inom Sverige med fri frakt. Leveranstid 2-7 arbetsdagar beroende på leverantör. Skickas till Postens ombud/utlämningsställe (t.ex. ICA-butik) i Sverige. Du kan även få lamporna hemlevererade mot en extra avgift som du kan välja i kassan. Leveransavisering om vart du hämtar paketet får du via SMS till din mobil. Om du inte har mobiltelefon så skickar vi brevavisering (tar en dag extra). Du får även ett mail där du kan spåra försändelsen i realtid. Vid eventuell försening så kan kunden utan kostnad häva köpet.

Leveranssätt

Du har fem olika leveranssätt att välja mellan, vilka framgår nedan:

  1. Paket under 20kg:

För leveranssätt Paket under 20 kg tillkommer ingen fraktavgift vid beställning.

  1. Normalpaket

Om du väljer Normalpaket tar det ca en vecka innan du får ditt paket. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram till aktuellt leveransställe. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras via Postens utlämningsställen.

  1. Hempaket

Med leveranssätt Hempaket får du ditt paket levererat ända hem till din dörr på vardagar. Posten levererar fram till kl. 16.00 eller mellan kl. 17.00 – 21.00 på kvällen. Du aviseras via sms eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2 – 3 timmar. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid.

För adresser med lantbrevbärare saknas tjänsten Hempaket. Har du lantbrevbärare kan du ändå kostnadsfritt få paketet levererat hem med ordinarie tur efter kontakt med Posten.

(5) Utlämning på butik

Med leveranssätt ”Utlämning på butik kan du som kund hämta varan på vår butik i Kungsbacka. Du beställer som vanligt varan på vår hemsida och väljer leveranssätt ”Utlämning i butik” i kassan. Butiken tar kontakt med dig när varan finns för utlämning. Butiken ligger i Borgås köpområde på adressen; Kungsparksvägen 35, 434 39 Kungsbacka.

Öppet köp, Ångerrätt och Garanti - 100% Nöjd kund garanti!

Du har 60 dagar öppet köp och ångerrätt på alla lampor, även på rabatterade produkter. Garantin gäller 36 månader. Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 60 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan. För att utnyttja din ångerrätt

Om du vill returnera en vara så återbetalar vi hela beloppet när vi mottagit returen. Om du vill returnera något så måste du e-posta oss innan för instruktioner till info@belysningsdesign.se. Vi återbetalar pengarna så snart vi fått produkterna i retur.

Det finns även ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av. Vi ber dig att om möjligt returnera din vara i originalförpackningen. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm kan inte levereras eller returneras via Postens utlämningsställen. Vid retur av dessa produkter vänligen följ instruktionerna på följesedeln. Vid retur gäller fri returfrakt

Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår handelsplats. Ångerrätten gäller dock inte för specialtillverkade varor såsom de varor du special beställer. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Reklamationer

Om du fått en felaktig eller trasig vara så ber vi dig att e-posta oss på info@belysningsdesign.se eller ringa kunstjänst på nummer 08-510 620 10. Vi skickar ut en ny vara eller reservdel (t.ex. en skärm om det endast är den som felat). Du kan få retursedel antingen via e-post för utskrift eller brevledes. Retursedeln tejpas fast på kartongen som lämnas in hos ditt postombud. Vi står självklart för returfrakten samt frakt för utskick av nya varor/reservdelar vid reklamationer.

Vid reklamation står du som kund för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar kundservice på telefonnummer 08-510 620 10 eller via e-post info@belysningsdesign.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid.

Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som framgår på retursedeln som skickats till dig.

När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. För att vi ska kunna ersätta dig för det som du betalat är det viktigt att du anger vilken bank du har och ditt bankkontonummer i det meddelande du lämnar till oss om reklamationen. När du valt betalsätt konto, faktura eller betalkort återförs summan till det konto som betalningen gjorts ifrån.

Återbetalning

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Nedan följer information om återbetalning avseende respektive betalsätt.

Faktura/konto:

När du har betalat för mycket eller av någon annan anledning ska få tillbaka pengar från oss, skickas ett återbetalningsmejl till mejladressen du angav vid köpet. Mejlet innehåller mer information, en länk till vårt återbetalningsformulär samt ditt ärendenummer. Tänk på att alltid ange ditt ärendenummer innan du skickar in uppgifterna. Om beloppet överstiger 30 000 SEK behöver du bifoga ett kvitto eller kontoutdrag för den gjorda betalningen. På kvittot eller kontoutdraget behöver följande information framgå: Datum då betalningen gjordes, kontonumren som pengarna betalades från och till, beloppet som betalades, samt vilket OCR-nummer som angavs. Anledningen till att vi behöver ett kvitto är för att kunna identifiera dig och säkerställa att pengarna återbetalas till rätt person. Självklart går det även bra att flytta pengarna till en pågående delbetalning eller aktiv faktura hos Klarna.

Kort:

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs ifrån. Vanligtvis tar det ungefär 3-5 dagar. Om du som kund använt ett kreditkort får de normalt sett ett kontoutdrag i slutet av varje månad med en översikt av alla transaktioner och återbetalningar. Om det görs en återbetalning exempelvis den 1:a i månaden ser ni som kund inte detta förrän i slutet av månaden. Om du kontaktar banken som utfärdat kortet kan de ta reda på informationen tidigare.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handskannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/ gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår kundtjänst på tel. 08-510 620 10 eller via e-post till info@belysningsdesign.se. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till kundtjänst senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till info@belysningsdesign.se. Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Ej utlöst försändelse

Vi debiterar en kostnad på 295 kr för de kostnader som åsamkats oss - postens fraktavgifter (tur & retur) samt administration - om du inte löser ut det beställda paketet.

 

Allmänna villkor

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på Belysningsdesign.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Force Majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Personuppgifter

Belysningsdesign är ansvariga för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss såsom namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress. Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna administrera dina inköp, för marknadsföringsändamål genom bland annat elektroniska kommunikationstjänster samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster.

Som ett led i vår marknadsföring analyserar vi uppgifter, däribland personuppgifter, kring dina inköp och din aktivitet på våra sidor, på sociala nätverk samt på handelsplatsen. Vi kommer exempelvis att behandla dina personuppgifter för att med hjälp av Google Analytics kunna anpassa de annonser och erbjudanden som du ser utifrån information om ditt tidigare surfande samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster.

Eftersom vi använder oss av Google Analytics kommer dina personuppgifter även att lämnas ut till Google. Med anledning av detta kan dina personuppgifter komma att vidarebefordras till, och lagras på, Googles servrar som finns placerade runtom i världen. Dina personuppgifter kan således komma att hanteras på en server som är placerad i ett annat land än där du bor. Google kan även komma att överföra dina personuppgifter till tredje man för det fall det krävs enligt lag eller när sådan tredje man behandlar informationen på uppdrag av Google. Google sammankopplar inte din IP-adress med några andra personuppgifter som Google kan ha lagrat om dig.

Uppgifter som vi analyserar kan exempelvis vara din IP-adress, senast gjorda inköp, betalsätt och kontosaldo om du har kredit hos oss och annan information som du har lämnat till oss som kund. Vi kan komma att spara dina personuppgifter upp till tre år efter det att ditt kundförhållande med oss har upphört för marknadsföringsändamål enligt ovan. Vi ser dig även som kund under den tid som din garantitid löper på produkt(er) som du har köpt av oss.

Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, beställning av vår katalogprenumeration och/eller nedladdning av någon av våra mobiltelefonapplikationer samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan. Du kan helt eller delvis återkalla ditt lämnade samtycke genom skriftligt meddelande till oss på nedan angivna adress.

Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att antingen ringa oss på telefonnummer 08-510 620 10 eller mejla till oss på info@belysningsdesign.se eller skriva till E-Commerce Scandinavia AB, Box 253, 511 23 Kinna och meddela oss detta. Du har som kund rätt att efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig och hur dessa uppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.

Medlem i Svensk digital handel och Trygg e-handel

Belysningsdesign är medlem av Svensk Digital Handel och Trygg E-handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Trygg E-handel

c/o Svensk Digital Handel

Drottninggatan 56

411 07 GÖTEBORG

Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670

https://www.tryggehandel.se/

http://dhandel.se/

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Vi följer alltid deras rekommendationer. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Tillgänglighet

Vi besvarar frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit aktuell förfrågan. Tidsgarantin gäller dock endast förfrågningar som avser faktiska köp och beställningar samt under vardagar. I de fall vi inte lever upp till tidsgarantin ser vi till att inom 24 timmar meddela kund om fördröjningen och orsaken till denna.