Mån - Fre 09 - 17 Kundservice: 010-207 10 77

Köpvillkor

ALLMÄNNA VILLKOR


1 ALLMÄNT


Vi som tillhandahåller sajten www.belysningsdesign.se ("Sajten") är Belysningsdesign Stores Scandinavia AB, org. nr. 556674-3695, Kungsparksvägen 35, 434 39 Kungsbacka ("Belysningsdesign"). Med benämningarna "vi, våra, vårt och oss" nedan avses Belysningsdesign.


För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, prenumeration på vårt nyhetsbrev eller registrering av användarkonto hos oss, godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.


Vi har rätt att ensidigt ändra dessa allmänna villkor för Sajten ("Allmänna villkor") och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på Sajten.


2 KONTAKTA OSS

Du kan kontakta oss antingen via telefon 010-207 10 77 på vardagar eller via mejl info@belysningsdesign.se. Skriv gärna ditt ordernummer och namn om du har en orderfråga. Inkludera även ditt telefonnummer om du vill bli uppringd.
Kundtjänst har öppet måndag-fredag, helgfria dagar, kl. 9-17 (lunchstängt kl. 12-13).
Vi ser fram emot att hjälpa dig!


3 ORDERBEKRÄFTELSE OCH KVITTO

När du gjort din beställning på Sajten kommer du att få ett e-postmeddelande med en orderbekräftelse. Om du inte får någon e-post, titta gärna i din skräppost. Om du inte hittar det där kan det bero på att du har angett fel e-postadress. Kontakta då oss på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2.


4 PRISER

Hos Belysningsdesign handlar du tryggt och vi lämnar därför prisgaranti på hela sortimentet. Detta innebär att vi matchar svenska konkurrenters priser om du hittar samma vara till ett lägre pris - så länge priset inte understiger vårt ordinarie pris med mer än 20 %. Så här fungerar det:
- Hittar du en vara till ett lägre pris hos en svensk konkurrent (dock maximalt 20 % lägre pris än vårt ordinarie pris) kontaktar du vår kundservice som hjälper dig att lägga din beställning till det lägre priset.
- Prisgarantin gäller i 10 dagar efter att du har lagt din order på www.belysningsdesign.se eller i vår fysiska butik.
- Vi matchar priser mot svenska konkurrenter, ej utländska.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna för våra produkter i förhållande till omständigheter som vi inte råder över, exempelvis ändringar i råvarupriser, valuta, skatt, avgifter eller liknande. I priserna ingår moms med 25 procent. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.


5 LEVERANS

Vi skickar enbart våra produkter inom Sverige. Normal leveranstid är 1-7 arbetsdagar beroende på leverantör och om varan finns i lager. Om varan inte finns i lager eller om leveranstiden beräknas bli längre än normalt kommer vi att kontakta dig. För varor från vissa varumärken gäller andra leveranstider och dessa tider specificeras i så fall särskilt för de aktuella varorna.
Du kommer att få ett mejl från oss när varan har lämnat lagret och du kan sedan spåra försändelsen i realtid. Du kommer sedan att få information från Posten via telefon, sms, e-post eller brev om var och när du kan hämta ditt paket.
Se mer om våra olika leveranssätt nedan.


5.1 Ombud
Med detta leveranssätt får du fri frakt vid köp över 500 kr, medan frakt tillkommer med 95 kr vid köp upp till 500 kr. Ditt paket levereras till ett utlämningsställe där du hämtar upp det, förutom för varumärkena Elstead Group, Feiss, Garden Zone, Hinkly och Kichler där produkterna levereras direkt hem till dig, utan extra kostnad.
Om du inte hämtar ditt paket på utlämningsstället inom några dagar från att det anlänt dit kommer du att få en påminnelse från Posten. Om du inte hämtar ut paketet inom totalt 14 dagar från ankomst till utlämningsstället kommer paketet att returneras till oss och vi kan då komma att debitera dig en kostnad på 295 kr för de kostnader det orsakat oss, motsvarande postens fraktavgifter (tur & retur) samt administration.

Vissa större eller längre produkter (t.ex. större kristallkronor) kan ibland inte levereras via utlämningsställena. Produkten kommer i så fall att återsändas till oss, varpå vi kontaktar dig.
För närmare detaljer kring detta leveranssätt hänvisar vi dig till PostNords villkor.

5.2 Hempaket
Mot en avgift om 195 kr kan du välja leveranssätt "Hempaket" och du får då ditt paket levererat ända hem till din dörr. Du aviseras via sms, e-post, brev eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen, med ett visst leveranstidsfönster, under de tider som Posten tillhandahåller. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid. För adresser med lantbrevbärare förlängs leveranstiden. Om du bor på sådan adress kommer du att bli kontaktad för att tillsammans med Posten bestämma lämplig dag och tid för leveransen (normalt endast dagtid).
För närmare detaljer kring detta leveranssätt hänvisar vi dig till PostNords villkor.

5.3 Företagspaket
För våra företagskunder erbjuder vi leveranssättet "Företagspaket". Du får då paketet levererat till vald företagsadress mot en avgift om 119 kr. Leveransen sköts normalt sett av Posten, men i enstaka fall sköts den av annan aktör.
För närmare detaljer kring detta leveranssätt hänvisar vi dig till PostNords villkor.

5.4 Upphämtning i butik
Med leveranssättet "Upphämtning i butik" kan du som kund hämta varan i vår butik i Kungsbacka. Du beställer som vanligt varan på Sajten och kontaktar vår kundtjänst och informerar dem om att du vill hämta upp paketet i butiken. Butiken tar sedan kontakt med dig när varan finns för uthämtning i butiken. Butiken ligger i Borgås köpområde, på adressen Kungsparksvägen 35, 434 39 Kungsbacka.


6 BETALSÄTT

Du kan välja mellan tre betalsätt när du handlar hos oss.

6.1 Faktura via Klarna
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt - antingen genom att betala hela beloppet inom 14 dagar eller genom att betala nästa månad alternativt delbetala beloppet. Vid val av fakturabetalning gäller därför också Klarnas vid var tid gällande villkor för ditt köp, som du hittar här https://www.klarna.com/se/villkor/. Notera att det för vissa av Klarnas betalsätt tillkommer kostnader i form av ränta och avgifter enligt Klarnas vid var tid gällande villkor. Vid problem med betalningen kontakta alltid Klarna direkt på telefon 08-120 120 10 eller via www.klarna.se. Vid köptillfället gör Klarna en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas och du får i sådant fall en kopia på kreditupplysningen per post.

Betalning inom 14 dagar
Detta alternativ fungerar i korthet enligt följande.
- Du får hem varan innan du betalar,
- Betalningstid 14 dagar,
- Ingen ränta,
- Fakturaavgift 0 kr.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt en årlig dröjsmålsränta enligt Klarnas villkor. Se närmare detaljer i Klarnas vid var tid gällande villkor.

Månadsfaktura eller delbetalning
Detta alternativ fungerar i korthet enligt följande.
- Du får hem varan innan du betalar,
- Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura som du antingen betalar i slutet på nästa månad eller som du väljer att delbetala med ett fast belopp per månad,
- Ränta kan tillkomma enligt Klarnas vid var tid gällande villkor,
- Avgift tillkommer enligt Klarnas vid var tid gällande villkor.
Se närmare detaljer i Klarnas vid var tid gällande villkor.

6.2 Kortbetalning
När du väljer betalsätt "Kort" betalar du med ditt betalkort direkt i kassan på Sajten. Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning.

6.3 Direktbetalning via Mobilt BankID
Betalning görs via Klarna check-out. Vid val av detta betalsätt gäller därför också Klarnas vid var tid gällande villkor för ditt köp, som du hittar här https://www.klarna.com/se/villkor/. Pengarna dras från ditt bankkonto efter att du har godkänt köpet med Mobilt BankID.


7 ÅNGERRÄTT

Vi erbjuder alla våra kunder 30 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. Detta innebär att du har rätt att exempelvis öppna förpackningen, titta närmare på och prova din vara och att du trots det kan lämna tillbaka den inom 30 dagar om du av någon anledning inte är nöjd.
Vid retur gäller fri returfrakt, dvs. vi står för kostnaden för frakten av varan från dig tillbaka till oss.
Instruktioner vid utnyttjande av din ångerrätt:
- Om du vill returnera din vara är du välkommen att mejla oss på info@belysningsdesign.se och uppge ordernummer och vad du vill returnera, så förser vi dig med returformulär och returetikett.
- Vi ber dig att packa varan ordentligt, om möjligt i originalförpackningen samt ett skyddande transportemballage runt som är likvärdigt det som varan levererades i till dig, samt skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från att du meddelat oss att du vill returnera ditt köp.
- Vissa större eller längre än produkter kan inte returneras via Postens utlämningsställen. Vid retur av dessa produkter vänligen kontakta kundtjänst.
- Vi kommer att återbetala hela beloppet som du har betalat, inklusive eventuell fraktkostnad för leverens av varan till dig. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning för varan kommer vi dock att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Vi återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Detta gör du via Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. Vi frågor kring återbetalning via kontot eller kort kontaktar ni Klarna.
Det finns även ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av.


8 REKLAMATIONER

Trots noggrann kvalitetskontroll av våra leverantörer och varje produkt så kan det ändå inträffa att produkter i enstaka fall är defekta. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år från att du tagit emot varan, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. När du tar emot din vara rekommenderar vi dig därför att alltid kontrollera varan och notera eventuella avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) på frakthandlingen/handskannern, vilket då ska signeras av dig och chaufför. Samma förfarande rekommenderas vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Om du tar emot en vara som det är något fel på ber vi dig att så snart som möjligt kontakta kundservice på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2. Ange då ordernummer samt en beskrivning av ditt ärende och skicka gärna med bilder på den defekta varan där felet tydligt framgår, för snabbare hantering. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet anses du alltid ha reklamerat felet inom skälig tid.
Vi kontaktar dig normalt inom några dagar efter att vi har mottagit ditt ärende. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan skickar du den till den adress som framgår på retursedeln som skickats till dig. Du kan få retursedel antingen via e-post för utskrift eller brevledes. Retursedeln tejpas fast på kartongen som lämnas in hos ditt postombud. Vi står självklart för returfrakten samt frakt för utskick av nya varor eller reservdelar vid reklamationer.
Vid reklamation står du som kund för transportrisken. Det innebär att du står för att försändelsen inte tar ytterligare skador vid transporten tillbaka till leverantören, så packa varan väl. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln till dess att du har fått information om att varan har kommit fram till oss.
När vi har mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi och/eller aktuell leverantör att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. Om vi bedömer att det inte rör sig om ett ursprungligt fel på varan kan vi komma att debitera dig för de undersökningskostnader och övriga kostnader som reklamationen har föranlett oss och/eller aktuell leverantör.


9 ÅTERBETALNING

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. För de betasätt som tillhandahålls via Klarna sker återbetalning av Klarna när vi har fått din vara i retur. För frågor om återbetalning, se Klarnas vid var tid gällande villkor https://www.klarna.com/se/villkor/ eller kontakta Klarna på www.klarna.se eller via telefon 08-120 120 10.


10 BEDRÄGERI

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp om vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av Sajten.
11 FORCE MAJEURE
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna Villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.


12 MEDLEM I SVENSK DIGITAL HANDEL OCH TRYGG E-HANDEL

Belysningsdesign är medlem av Svensk Digital Handel och Trygg E-handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.
Trygg E-handel
c/o Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 - 47 18 670
https://www.tryggehandel.se/
https://dhandel.se/


13 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG

Kontakta vår kundtjänst på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2, om du är missnöjd med någon vara som du har beställt från oss. Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi gör inget åtagande om att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
Svensk materiell rätt gäller för dessa Allmänna Villkor.
För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.


14 SYSTEMKRAV

För att kunna nyttja Sajten via din dator, mobiltelefon eller surfplatta krävs att du har installerat JavaScript och för att Sajten ska fungera optimalt krävs också att du har din dator, mobiltelefon eller surfplatta inställd på att tillåta cookies.


15 TILLGÄNGLIGHET

Vår målsättning är att Sajten alltid ska fungera tillfredställande för dig som användare, men den levereras som den är och med den kvalitet den har. Vi kommer alltid att göra vårt bästa för att våra tjänster ska fungera på ett så bra sätt som möjligt för dig.

 

Uppdaterad 2018-05-22